• 1938_x-2_schiphol.jpg
  • scan0002.jpg

Zomer 1939 won ik in een KLM-prijsvraag een retour Eelde-Schiphol. Op Schiphol was ik opgeleid tot luchtschutter en ik ging er graag nog eens heen. De Douglas DC-2 bracht me er in 45 minuten. Zou ik er de veelbesproken G-1 misschien zien? Dat lukte niet alleen, ik ontmoette ook invlieger Gerben Sonderman. Graag zou ik een proefvlucht mee willen maken. Ik kende Sonderman van Soesterberg en van het Schiphol van 1936. Vooral uit de laatste periode dateerde een bijzondere ervaring.

In de vliegwereld van 19 november 1936 verscheen een uitgebreid verslag van de 15e luchtvaartsalon die gehouden werd te Parijs. Ook de eerste indrukken van de G-1 worden in dit artikel uiteen gezet. Het artikel volgt - in zijn volledigheid - hierna.

Tegen 04.00 werd Waalhaven aangevallen door twee Duitse bommenwerpers. Luitenant Kreft sloeg alarm en kapitein Scholtmeijer gaf bevel te starten. In ongeveer een kwartier vertrokken acht G-1's. De lotgevallen van drie van deze G-1's worden nu behandeld in volgorde van de start.

De ontwikkeling van het prototype van de G-1 werd voortgezet met het doel om dit te gebruiken voor de buitenlandse markt. Ook het prototype kreeg de Pratt & Wittney Jr. SB4-G-motoren. Maar deze motoren hadden een negatief bijeffect. In vergelijking met de met de Bristol Mercury motor was de topsnelheid 40 km/u lager hoewel het bereik een stukje groter was.