Eerder verschenen in G-1Informatie nummer 34 (zomer 2019)
Op Schiphol waren nu twee Fokker G-1s beschikbaar om op te treden als escortejager voor de missie naar de Moerdijkbrug. De G-1 325 was inmiddels ook op Schiphol gearriveerd en ook de G-1 303 was van Soesterberg overgevlogen, zodat er op Schiphol nu vijf G-1s waren. Hiervan waren 303, 322 en 325 zwaar beschadigd en in reparatie.
Op Schiphol waren zodoende slechts twee gevechtsklare G-1s aanwezig en waren er meerdere bemanningen beschikbaar. Een aantal van hen had inmiddels al wat gevechtservaring opgedaan en het is mogelijk dat dit heeft meegespeeld in de samenstelling van de bemanningen. Daarnaast was het personeel behoorlijk vermoeid geraakt. Inmiddels was een bevel van hogerhand uitgevaardigd dat er enkel vrijwilligers mee mochten gaan op missie, omdat de uitvoer daarvan wel erg gevaarlijk was geworden.
Lees meer: Ooggetuigeverslag: Missie naar de Moerdijkbruggen
Zomer 1939 won ik in een KLM-prijsvraag een retour Eelde-Schiphol. Op Schiphol was ik opgeleid tot luchtschutter en ik ging er graag nog eens heen. De Douglas DC-2 bracht me er in 45 minuten. Zou ik er de veelbesproken G-1 misschien zien? Dat lukte niet alleen, ik ontmoette ook invlieger Gerben Sonderman. Graag zou ik een proefvlucht mee willen maken. Ik kende Sonderman van Soesterberg en van het Schiphol van 1936. Vooral uit de laatste periode dateerde een bijzondere ervaring.
In de vliegwereld van 19 november 1936 verscheen een uitgebreid verslag van de 15e luchtvaartsalon die gehouden werd te Parijs. Ook de eerste indrukken van de G-1 worden in dit artikel uiteen gezet. Het artikel volgt - in zijn volledigheid - hierna.
Tegen 04.00 werd Waalhaven aangevallen door twee Duitse bommenwerpers. Luitenant Kreft sloeg alarm en kapitein Scholtmeijer gaf bevel te starten. In ongeveer een kwartier vertrokken acht G-1's. De lotgevallen van drie van deze G-1's worden nu behandeld in volgorde van de start.
De ontwikkeling van het prototype van de G-1 werd voortgezet met het doel om dit te gebruiken voor de buitenlandse markt. Ook het prototype kreeg de Pratt & Wittney Jr. SB4-G-motoren. Maar deze motoren hadden een negatief bijeffect. In vergelijking met de met de Bristol Mercury motor was de topsnelheid 40 km/u lager hoewel het bereik een stukje groter was.