Vliegende Hollanders Actie

We zijn blij met de aandacht die er nu is voor onze nationale luchtvaartgeschiedenis met de TV documentaire serie "Vliegende Hollanders".
 
We willen een klein stukje aan dit succes toevoegen door de aandacht te vestigen op de ontwikkeling die Fokker en de Nederlandse vliegopleidingen bijna een eeuw geleden hebben doorgemaakt.
Dit wordt mooi beschreven in het boek Fokker Schoolvliegtuigen dat we ter ere van de serie met 5 euro korting aanbieden van € 37,95 voor € 32,95 om zo de eventuele aanschafdrempel te verlagen.
 
 
 
Maak uw interesse kenbaar via het contactformulier of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we vertellen u dezelfde dag hoe u aan dit schitterende boek kan komen.
 
En om er nog feestelijk tintje aan te geven wordt het naar keuze ingepakt in Sinterklaas- dan wel kerstpapier.

 

Missie naar de Moerdijkbruggen

Dinsdag 13 mei 1940, vliegpark Bergen NH

 

Kort voor 4.00 uur in de morgen stijgen vier Fokker G-1’s op vanaf Bergen. Twee buigen af naar het zuiden met de bedoeling om op Schiphol te landen. Twee gaan in oostelijke richting, voor het verlenen van grondsteun aan de Nederlandse grondtroepen bij de Grebbelinie.
 
Het Nederlandse opperbevel had moeten kiezen tussen twee kwaden: of een massale aanval op Duitse troepen bij de Grebbelinie, of een aanval op het oprukkende Duitse 9de Pantserleger ten zuiden van Rotterdam. De knoop werd kort na middernacht doorgehakt. Er zouden twee missies worden gevlogen.
 
Zo vertrokken er dus twee Fokker G-1’s naar Schiphol. De ene werd bemand door luitenant vlieger P.C. Schoute en sergeant luchtschutter H.P. Lindner, de andere door sergeant vlieger A.K. Bosman en sergeant schutter Coene. Die laatste moest bij Badhoevedorp worden verlaten vanwege een technisch mankement. Hoewel de vlieger er alles aan deed het onderstel naar buiten te laten komen, lukte dit niet. Beiden maakten gebruik van hun parachutes en kwamen (lichtgewond) neer aan de rand van vliegpark Schiphol.
 
Op Schiphol was nog een G-1 gevechtsklaar gemaakt, die bemand werd door luitenant vlieger Jhr. B. Sandberg en sergeant schutter J. van den Breemer. De laatste gevechtsklare Fokker T-V bommenwerper zou worden ingezet om de Moerdijkbruggen te bombarderen.
 
Lees op hier hoe de missie afloopt.
 
Sinds een aantal jaren wordt er elk jaar stilgestaan bij deze missie door de Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug, te raadplegen via www.13mei1940.nl.
Alles over de inzet in de meidagen is te raadplegen in ons boek over de Fokker G-1 Jachtkruiser, deel 2.

 

Patroontrommel

Maart 2020

Een bijzondere vondst.

Jelle Visser van het museum Vliegveld Bergen '40/'45 meldde het volgende feit waar ook de Fokker G-1 bij betrokken is:

In februari 2020 is een rood exemplaar van de Lewis machinegeweer trommel gevonden nabij Bunnik door Jim Meinema van Watch Dutch MD. Deze bekende YouTube groep doet wel meer bijzondere vondsten. Het exemplaar is geschonken aan museum Vliegveld Bergen '40/'45.

Het feit dat het exemplaar rood is, wijst erop dat deze gemaakt is voor patronen van het kaliber 7,9 mm zoals deze vanaf 1925 werd ingevoerd. Elke trommel kon 97 patronen bevatten.

De mitrailleurs van de landmacht hadden een gladde trommel, en die van de luchtvaartafdeling een met ribbels. Aangezien het exemplaar geribbeld is, betreft het dus een patroontrommel voor een Lewis vliegtuigmitrailleur uit de periode 1925-1940.

Er waren diverse vliegtuigen binnen de Nederlandse Luchtvaartafdeling die dergelijke mitrailleurs als boordwapen hadden. Oa de Fokker G-1, en de Fokker CX.

 

 

Verslag van de opgraving: Youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=3ahZBsxnSfo. Vanaf ca. 15.50 zie je de vondst van de trommel.

(Tekst en foto's: Jelle Visser)

 

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………