Dinsdag 13 mei 1940, vliegpark Bergen NH

 

Kort voor 4.00 uur in de morgen stijgen vier Fokker G-1’s op vanaf Bergen. Twee buigen af naar het zuiden met de bedoeling om op Schiphol te landen. Twee gaan in oostelijke richting, voor het verlenen van grondsteun aan de Nederlandse grondtroepen bij de Grebbelinie.
 
Het Nederlandse opperbevel had moeten kiezen tussen twee kwaden: of een massale aanval op Duitse troepen bij de Grebbelinie, of een aanval op het oprukkende Duitse 9de Pantserleger ten zuiden van Rotterdam. De knoop werd kort na middernacht doorgehakt. Er zouden twee missies worden gevlogen.
 
Zo vertrokken er dus twee Fokker G-1’s naar Schiphol. De ene werd bemand door luitenant vlieger P.C. Schoute en sergeant luchtschutter H.P. Lindner, de andere door sergeant vlieger A.K. Bosman en sergeant schutter Coene. Die laatste moest bij Badhoevedorp worden verlaten vanwege een technisch mankement. Hoewel de vlieger er alles aan deed het onderstel naar buiten te laten komen, lukte dit niet. Beiden maakten gebruik van hun parachutes en kwamen (lichtgewond) neer aan de rand van vliegpark Schiphol.
 
Op Schiphol was nog een G-1 gevechtsklaar gemaakt, die bemand werd door luitenant vlieger Jhr. B. Sandberg en sergeant schutter J. van den Breemer. De laatste gevechtsklare Fokker T-V bommenwerper zou worden ingezet om de Moerdijkbruggen te bombarderen.
 
Lees op hier hoe de missie afloopt.
 
Sinds een aantal jaren wordt er elk jaar stilgestaan bij deze missie door de Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug, te raadplegen via www.13mei1940.nl.
Alles over de inzet in de meidagen is te raadplegen in ons boek over de Fokker G-1 Jachtkruiser, deel 2.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………