De Fokker G-1 was bij de presentatie aan het publiek op de Parijse Salon van 1936 een sensatie en maakte grote indruk op het publiek. Een indruk die nog steeds merkbaar is als luchtvaartenthousiasten praten over dit vliegtuig. De tweemotorige Fokker G-1 had een dubbele staartboom met een fraai vormgegeven centrale gondel. Geen nieuw concept, maar de indruk die het toestel maakte leeft tot op de dag van vandaag voort.
Nog voor de eerste vlucht stuurde Fokker zijn G-1 naar de Parijse Luchtvaart- salon van 1936. Daar kreeg het direct een aantal bijnamen. De Fransen noemden het toestel ‘le Faucheur’, wat ‘maaier’ betekent. De Britten gaven het toestel de naam ‘Grim Reaper’, wat ‘Magere Hein’ betekent. Beide namen verwezen naar de krachtige voorbewapening in de neus van de Fokker G-1.
De G-1 was ontworpen als zware jager met een tweekoppige bemanning. Verschillende landen toonden interesse voor het vliegtuig. Concrete orders werden geplaatst door Spanje, Denemarken en Zweden. Andere landen zoals Finland, Estland, Frankrijk, Japan, België, Polen, Turkije, Hongarije, Rusland en Zwitserland hadden ook belangstelling. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden de vliegtuigen niet geleverd of werd geen definitieve order geplaatst.
In totaal 62 stuks vonden hun weg naar het Nederlandse Wapen der Militaire Luchtvaart (ML). In Denemarken was men juist begonnen met de licentiebouw van 12 toestellen toen het land in april 1940 werd binnengevallen door de Duitsers.
De nu bekende informatie over de Fokker G-1 is sinds 1997 bijeengesprokkeld door een aantal enthousiaste mensen die de informatie uit allerlei bronnen hebben gecombineerd en zo het best mogelijke beeld hebben samengesteld.
Via deze website, maar ook via onze activiteiten en boeken deel 1 en deel 2 vertellen we u graag meer.