Geen evenementen
  • 1938_x-2_schiphol.jpg
  • 1939_aflevering_schiphol.jpg
  • 19400510_318_bergen.jpg
  • fokker g-1 with r.a.f markings.jpg
  • g1-301.jpg
  • g1-301echt.jpg
  • scan0002.jpg
  • whv-veld.jpg
  • x2 in vlucht.jpg

Wie zich wel eens in discussies heeft gemengd wat nu het beste vliegtuig was van bijvoorbeeld tweede wereld oorlog heeft hier al snel spijt van. Zo is het niet anders met de discussie hoe goed en/of slecht de Fokker G-1 wel niet was.

Om iets te classificeren wordt iets vergeleken met iets anders. Hier schuilt met de Fokker G-1 een probleem. Tussen bijvoorbeeld de Spitfire en de Messerschmitt Me109 zijn honderden gevechten geweest en daar tengevolge van zou je kunnen denken dat de beste makkelijk is te kiezen. Maar nee door verschillende uitvoeringen, tactieken, piloten etc blijft men verdeeld over welke nu uiteindelijk de beste was. Somige gebruiken statistieken om hun gelijk te behalen, bijvoorbeeld de F4 Corsair heeft volgens mijn weten de hoogste kill rate van WWII, echter was niet het grootse deel van deze kills bommenwerpers.

Om tot een redelijke beoordeling te geven over de G-1 of een ander vliegtuig moeten we in beschouwing nemen met welk doel het vliegtuig is ontworpen, op welke manier het is ingezet.

Het doel van G-1 was om verschillende taken binnen de militaire luchtvaart te combineren. Tegenwoordig noemen we dit: multi role combat aircraft, denk aan de Tornado, JSF. 

Het idee van Fokker was een combinatie te maken van een lange afstands jager, verkenner en lichte bommenwerper. Denk niet dat dit “moderne” idee afkomstig was van Fokker zelf. In het buitenland waren er een aantal landen die precies het zelfde dachten en opdrachten gaven tot de ontwikkeling van de dergelijk toestel. Hieronder een paar voorbeelden:

MESSERSCHMITT BF110C-1

Duitsland

POTEZ 63.11A.3

Frankrijk

MARTIN MARYLAND 167F

Verenigde Staten

ILYUSHIN DB3M

Rusland

KAWASAKI KI-45 KAI-Ko Toryu

Japan

In Nederland noemde we het een Jachtkruiser, in Duitsland een Zerstorer en in Engeland een Attack aircraft.

Wat al snel bleek in alle landen (geen uitzondering) is dat het concept van een Jachtkruiser niet werkte in combinatie met jachtvliegtuigen. Zelfs tegenwoordig zou een Tornado niet lang overleven als er geen luchtoverwicht is met jagers. Waar een jachtkruiser wel goed in was bijvoorbeeld verkenning en het neerschieten van bommenwerpers. Bij bommenwerpers moet men denken aan de types van vlak voor de oorlog en in kleine aantallen. Niemand kon zich in 1940 een voorstelling maken van een bommenwerper vloot van 1000 toestellen met vergelijkbare bewapening van een Boeing B17!

Wat gebeurde er toen eenmaal bleek dat een Jachtkruiser niet voldeed? Men ging ze gebruiken voor andere doelen zoals nachtjager en ook als grondaanvalsvliegtuig als er eenmaal geen jagers te duchten waren. Zover is het met de G-1 niet gekomen. In mei 1940 roeide men met de riemen die men had.

Dus als het concept/gebruik fout was, was het dan toch wel een goed ontwerp?

Hieronder een overzicht van Jachtkruisers rond 1940. Pas op met het vergelijken want bij een vergelijking van een laatste versie Bf110 gebouwd in 1944 met een G-1 uit 1938 klopt natuurlijk niet! U kunt zelf uw conclusies trekken, maar ik denk dat Fokker het zeker niet slecht heeft gedaan.

VLIEGTUIG

FOKKER G-1 WASP

FOKKER G-1 MERCURY 2 PERS

FOKKER G1 MERCURY 3 PERS

MESSER- SCHMITT BF110C-1

POTEZ 63.11A.3

MARTIN MARYLAND 167F

ILYUSHIN DB3M

KAWASAKI KI-45 

EERSTE VLUCHT

1936

1938

1938

1936

1936

 

1939

1939

LENGTE

10,38

10,87

10,87

16,90

10,93

14,22

14.76

10,60

SPANWIJDTE

16,50

17,16

17,16

12,60

16,00

18,69

 21.44

15,02

HOOGTE

3,35

3,80

3,80

3,47

3,08

4,57

 5.50

3,66

MAX GEWICHT

4800

4500

5000

5698

4530

6929

 8000

 

LEEG GEWICHT

3150

3330

3345

 

3135

 4795

 5270

3965

MOTOR VERMOGEN

750

830

830

1100

700

1050

 950

1050

MAX SNELHEID

443

475

475

455

425

 428

 445

547

HOOGTE MAX SNELHEID

3350

4100

4100

4000

 

  

  

7000

PRACTISCH PLAFOND

9000

9900

9750

 

8500

 

 9000

10730

MAX STIJGSNELHEID

12,2

13,9

13,3

 

8,3

  

   

KRUIS SNELHEID

384

383

383

319

 

 349

 290

 

KRUIS HOOGTE

3400

4265

4265

3000

 

 8991

   

SNELHEID ZEE NIVEAU

384

399

399

         

MAX BEREIK

1450

1500

1500

1720

1500

 1690

 1500

2260

VLEUGEL OPPERVLAKTE

35,70

38,30

38,30

38,90

32,70

 50.03

 66.70

 

BEMANNING

2

2

3

 

3

 3

 3

 

BEWAPENING

5x7,9mm

9x7,9mm

9x7,9mm

2x 20mm, 5x 7,5mm

4X 7,5MM

4X 7,7mm 2x 7,5mm 

 3x 7,6

1X 20MM, 2X 12,7MM, 1X 7,9MM

BOMMENLAST

 

500

200

 

200

 800

2500

500

AANTAL GEBOUWD

26

36

36

 

866

     

PS als men eenmaal het deel van de Jacht uit de kruiser haalt dan heeft men wel een werkbaar concept, kijk maar eens naar de Mosquito. Vergeet bij dit toestel echter niet dat de ontwikkeling pas in 1940 werd gestart en dat hij 2 maal zo zwaar is als de gemiddelde in dienst zijnde jachtkruiser uit 1940!