Selecteer de taal

 

De Fokker G-1 was zeker het mooiste en beste wat de Nederlandse luchtmacht te bieden had in mei 1940. Algemeen gezien in het tijdsbeeld van 1940 was het zeker geen slecht vliegtuig maar zoals zou blijken tijdens de gevechten met zijn tijdgenoten zeker geen goede partij tegen jachtvliegtuigen.

De G-1 had voor zijn tijd een zeer vooruitstrevend concept. Dit concept is tegenwoordig beter bekend als de multirole fighter. Eigenlijk een gevechtstoestel die alles een beetje moet kunnen maar in geen een taak uitmuntend is. (JSF  Joint Strike Fighter / Tornado).

 

Citaat Fokker G-1 Mercury handboek :

De Fokker G-1 is een 2- of 3-persoons jachtkruiser, uitgevoerd als 2 motorige vrijdragende middendekker, geschikt voor verschillende functies, als :

  • GRONDAANVALSVLIEGTUIG
  • GEVECHTSVLIEGTUIG
  • BOMMENWERPER
  • DUIKBOMMENWERPER
  • VERKENNER

 

Het idee van om een jachtkruiser te ontwikkelen was het idee van Fokker zelf, maar het idee van een multifunctioneel toestel zeker niet.

 

Ook andere vliegtuigbouwers over de hele wereld ontwikkelde rond 1936 vliegtuigen met vergelijkbare specificaties. De bekenste is de Messerschmit Bf 110 zerstorer. Dat het multifunctionele idee leefde bij meerdere landen, blijkt wel uit de grote belangstelling en verkoop van licentie bouw van de G-1  aan het buitenland. (Spanje, Denemarken, Zweden). Hoewel de specificaties voor de G-1 Mercury waren opgesteld door de luchtmacht was de uitvoering grotendeels in handen van Fokker. De eis om te dienen als verkenner betekende dat de G-1 een redelijk groot bereik moest hebben, een waarnemer en marconist om de waarnemingen door te seinen. Het uitzicht moest goed zijn vandaar de vele raampjes in de romp (in de praktijk bleek de piloot het beste uitzicht te hebben). Ook de radio  apparatuur voor die tijd was nogal zwaar (69 kilo). Dit alles bij elkaar levert een nogal Groot vliegtuig op (vandaar waarschijnlijk de G-1) .

 

De piloot zat natuurlijk voorin, daarachter tussen de hoofdliggers de marconist, en achter bij de schietkoepel de waarnemer / schutter / bomrichter. De bedoeling was dus dat de G-1 gevlogen werd met een 3 koppige bemanning als verkenner en in de andere rollen met een 2 koppige bemanning.

 

Algemene gegevens (uit officiële handboeken). Ter vergelijking zijn ook de gevens van de Fokker G-1 Wasp bijgevoegd:

 

MERCURY

WASP

Vlucht

17.16 meter

16.50 meter

Lengte

10.87 meter

10.38 meter

Hoogte

3.80 meter

3.35 meter

Spoorwijdte

 4.63 meter

4.00 meter

Vleugeloppervlak

38.30 meter2

35.70 meter2

Vleugelbelasting 

125 kg/m2

123 kg/m2

PK- belasting

2.90 kg/pk

2.95 kg/pk

Bereik

1500 km  kruisend op 4265 meter hoogte met 383 km/u

1450 km  kruisend op 3400 meter hoogte met 355 km/u

Motoren

Bristol 

Mercury VIII

9 cilinder ster

slagvolume 24.9 liter

830 PK / 4100 meter

Pratt & Whitney

Twin Wasp Jr SB 4-G

14 cilinder dubbelrij ster

slagvolume 25.1 liter

825 PK / 0 meter

750 PK / 2850 meter

 

 

  MERCURY WASP

vliegtuig uitvoering

2 persoons 3 persoons 2 persoons

Leeggewicht 

3330 kg 3345 kg 3150 kg

Nuttige last  

1470 kg 1455 kg 1250 kg

Totaal gewicht  

4800 kg 4800 kg 4400 kg

Max toelaatbaar gewicht

5000 kg 5000 kg 4800 kg

 

Topsnelheid

Hoogte

MERCURY WASP

      0 meter

399 km/u 384 km/u

1000 meter

417 km/u 400 km/u

2000 meter

436 km/u 418 km/u

4000 meter

473 km/u 439 km/u

6000 meter

452 km/u 421 km/u

7000 meter

435 km/u 412 km/u

 

Stijgsnelheid

  MERCURY WASP

hoogte / gewicht

4500 kg 5500 kg 4400 kg 4800 kg

      0 meter

13.9 m/sec 13.3 m/sec 12.3 m/sec 11.2 m/sec

1000 meter

13.9 m/sec

13.3 m/sec

11.1 m/sec

10.0 m/sec

2000 meter

13.9 m/sec

13.3 m/sec

10.6 m/sec

9.5 m/sec

4000 meter

12.2 m/sec

11.6 m/sec

8.5 m/sec

7.3 m/sec

6000 meter

  8.1 m/sec

7.6 m/sec

  6.6 m/sec

5.5 m/sec

7000 meter

  6.1 m/sec  5.7 m/sec   4.6 m/sec  3.6 m/sec

9000 meter

  2.2 m/sec  1.9 m/sec    

 

Hoogtegrens

MERCURY WASP
4500 kg

absolute  10150 meter

practisch   9900 meter

4400 kg

absolute    9300 meter

practisch   9000 meter

5000 kg

absolute 10000 meter

practisch  9750 meter

4800 kg

absolute 8900 meter

practisch 8600 meter