De Fokker G-1 was zeker het mooiste en beste wat de Nederlandse luchtmacht te bieden had in mei 1940. Algemeen gezien in het tijdsbeeld van 1940 was het zeker geen slecht vliegtuig maar zoals zou blijken tijdens de gevechten met zijn tijdgenoten zeker geen goede partij tegen jachtvliegtuigen.
De G-1 had voor zijn tijd een zeer vooruitstrevend concept. Dit concept is tegenwoordig beter bekend als de multirole fighter. Eigenlijk een gevechtstoestel die alles een beetje moet kunnen maar in geen een taak uitmuntend is. (JSF Joint Strike Fighter / Tornado).
Citaat Fokker G-1 Mercury handboek :
De Fokker G-1 is een 2- of 3-persoons jachtkruiser, uitgevoerd als 2 motorige vrijdragende middendekker, geschikt voor verschillende functies, als :
- GRONDAANVALSVLIEGTUIG
- GEVECHTSVLIEGTUIG
- BOMMENWERPER
- DUIKBOMMENWERPER
- VERKENNER
Het idee van om een jachtkruiser te ontwikkelen was het idee van Fokker zelf, maar het idee van een multifunctioneel toestel zeker niet.
Ook andere vliegtuigbouwers over de hele wereld ontwikkelde rond 1936 vliegtuigen met vergelijkbare specificaties. De bekenste is de Messerschmit Bf 110 zerstorer. Dat het multifunctionele idee leefde bij meerdere landen, blijkt wel uit de grote belangstelling en verkoop van licentie bouw van de G-1 aan het buitenland. (Spanje, Denemarken, Zweden). Hoewel de specificaties voor de G-1 Mercury waren opgesteld door de luchtmacht was de uitvoering grotendeels in handen van Fokker. De eis om te dienen als verkenner betekende dat de G-1 een redelijk groot bereik moest hebben, een waarnemer en marconist om de waarnemingen door te seinen. Het uitzicht moest goed zijn vandaar de vele raampjes in de romp (in de praktijk bleek de piloot het beste uitzicht te hebben). Ook de radio apparatuur voor die tijd was nogal zwaar (69 kilo). Dit alles bij elkaar levert een nogal Groot vliegtuig op (vandaar waarschijnlijk de G-1) .
De piloot zat natuurlijk voorin, daarachter tussen de hoofdliggers de marconist, en achter bij de schietkoepel de waarnemer / schutter / bomrichter. De bedoeling was dus dat de G-1 gevlogen werd met een 3 koppige bemanning als verkenner en in de andere rollen met een 2 koppige bemanning.
Algemene gegevens (uit officiële handboeken). Ter vergelijking zijn ook de gevens van de Fokker G-1 Wasp bijgevoegd:
MERCURY |
WASP |
|
Vlucht |
17.16 meter |
16.50 meter |
Lengte |
10.87 meter |
10.38 meter |
Hoogte |
3.80 meter |
3.35 meter |
Spoorwijdte |
4.63 meter |
4.00 meter |
Vleugeloppervlak |
38.30 meter2 |
35.70 meter2 |
Vleugelbelasting |
125 kg/m2 |
123 kg/m2 |
PK- belasting |
2.90 kg/pk |
2.95 kg/pk |
Bereik |
1500 km kruisend op 4265 meter hoogte met 383 km/u |
1450 km kruisend op 3400 meter hoogte met 355 km/u |
Motoren |
Bristol Mercury VIII 9 cilinder ster slagvolume 24.9 liter 830 PK / 4100 meter |
Pratt & Whitney Twin Wasp Jr SB 4-G 14 cilinder dubbelrij ster slagvolume 25.1 liter 825 PK / 0 meter 750 PK / 2850 meter |
MERCURY | WASP | ||
vliegtuig uitvoering |
2 persoons | 3 persoons | 2 persoons |
Leeggewicht |
3330 kg | 3345 kg | 3150 kg |
Nuttige last |
1470 kg | 1455 kg | 1250 kg |
Totaal gewicht |
4800 kg | 4800 kg | 4400 kg |
Max toelaatbaar gewicht |
5000 kg | 5000 kg | 4800 kg |
Topsnelheid
Hoogte |
MERCURY | WASP |
0 meter |
399 km/u | 384 km/u |
1000 meter |
417 km/u | 400 km/u |
2000 meter |
436 km/u | 418 km/u |
4000 meter |
473 km/u | 439 km/u |
6000 meter |
452 km/u | 421 km/u |
7000 meter |
435 km/u | 412 km/u |
Stijgsnelheid
MERCURY | WASP | |||
hoogte / gewicht |
4500 kg | 5500 kg | 4400 kg | 4800 kg |
0 meter |
13.9 m/sec | 13.3 m/sec | 12.3 m/sec | 11.2 m/sec |
1000 meter |
13.9 m/sec |
13.3 m/sec |
11.1 m/sec |
10.0 m/sec |
2000 meter |
13.9 m/sec |
13.3 m/sec |
10.6 m/sec |
9.5 m/sec |
4000 meter |
12.2 m/sec |
11.6 m/sec |
8.5 m/sec |
7.3 m/sec |
6000 meter |
8.1 m/sec |
7.6 m/sec |
6.6 m/sec |
5.5 m/sec |
7000 meter |
6.1 m/sec | 5.7 m/sec | 4.6 m/sec | 3.6 m/sec |
9000 meter |
2.2 m/sec | 1.9 m/sec |
Hoogtegrens
MERCURY | WASP | ||
4500 kg |
absolute 10150 meter practisch 9900 meter |
4400 kg |
absolute 9300 meter practisch 9000 meter |
5000 kg |
absolute 10000 meter practisch 9750 meter |
4800 kg |
absolute 8900 meter practisch 8600 meter |