Selecteer de taal

 

Finland

Finland had een relatie met Fokker die al verscheidene jaren duurde. Finland had de D-10, de C-5 D en E al gekocht. Vóór het uitbreken van de winteroorlog werden de D-21 en C-10 onder licentie in de Valtion Lentokonetehdas factorie gebouwd en bestonden plannen voor de productie van de onlangs bestelde T -8L variant.

Deze relaties waren de afgelopen 70 jaar verantwoordelijk voor een heleboel verwarring met betrekking tot de Finse belangstelling voor de G-1. De Finse test piloten hadden in hun pilotenlogboek heel wat uren staan met de 302, die hen ter beschikking was gegeven. De resultaten waren hoopgevend, maar er is nooit een order geplaatst. De reden het nooit tot een bestelling kwam, was dat de Finse versie met Mercury (te bouwen onder licentie) motor uitgerust zou moeten worden. Maar deze motoren werden al gemonteerd in de Blenheims en de D-21's. Meer Mercury motoren waren niet beschikbaar. Uiteindelijk zelfs het D-21 werd uitgerust met Twin Wasp motoren. Ook eindigde de Winteroorlog tegen Rusland voordat een bestelling voor G-1 kon worden geplaatst. De 25 (+ een aangepast prototype) toestellen die men al aan het bouwen was, waren bedoeld voor Spanje, en niet voor Finland.