Selecteer de taal

 

Estland

Estland, dat, net als Nederland, bezig was met de modernisering van de luchtmacht, was geïnteresseerd in een order van 6 vliegtuigen. Maar deze bestelling is geannuleerd ten gunste van de Britse Blenheim. Er was ook een plan om de bestelling van de 26 G-1 Wasps voor Spanje via Estland en Frankrijk naar Spanje verschepen (omzeiling sancties).

Frankrijk

Fokker was in 1936 bezocht door een Franse delegatie om de ontwikkeling van het model 129, de latere G-1, te bespreken. Frankrijk was al bezig met een aantal vergelijkbare, maar "moeilijke" projecten. Moeilijk omdat de tests van de voorgestelde motoren (de door Fokker minderwaardig geachte Hispano's) rampzalig gingen. Er werd een oplossing gevonden door de Nederlandse G-1 te bestellen. De onderhandelingen kwam onder druk te staan toen een Franse delegatie elke week langskwam om de voortgang te volgen.

Toen de ontwikkeling van de Franse vliegtuigen begon verdween hun belangstelling. Uiteindelijk wilden ze 300 vliegtuigen van het type Potez 63 en vergelijkbare aantallen andere vliegtuigen.

België

In juni 1939 werd de G-1 302 voor een week door België gehuurd om grondig te worden getest. In het begin had België niet veel vertrouwen in het vliegtuig, totdat Gerben Sonderman (Nederlandse testpilot) de volgende dag een spectaculaire acrobatische luchtshow uitvoerde. België veronderstelde dat een tweemotorig vliegtuig niet geschikt was voor het maken van die manoeuvres. Ondanks dit feit koos België toch voor een combinatie van Hawker Hurricanes en Fairey Battles vliegtuigen in plaats van de G-1.